Articles scientifiques

  • [Regner2019] Committees with implicit biases promote fewer women when they do not believe gender bias exists, Isabelle Régner, Catherine Thinus-Blanc, Agnès Netter, Toni Schmader et Pascal Huguet. Nature Human Behaviour, 26 août 2019. DOI : 10.1038/s41562-019-0686-3
    http://www.cnrs.fr/fr/meme-les-scientifiques-ont-des-stereotypes-de-gen…
    https://www.youtube.com/watch?v=9C8uKawv0xg&list=PLBGAVVGzrPkGrZTeVG5Dv…
    https://www.nature.com/articles/s41562-019-0686-3
  • [Collet2004] Isabelle Collet, « La disparition des filles dans les études d'informatique : les conséquences d'un changement de représentation », Carrefours de l'éducation 2004/1 (n° 17), p. 42-56.
  • [NSF] NSF. Why aren't more women involved in computer science?.
    https://www.computerscience.org/resources/women-in-computer-science/
  • [Dasgupta2017] Nilanjana Dasgupta. STEMing the Tide: How Female Professors and Peers Can Encourage Young Women in Science, Technology, Engineering and Mathematics. Distinguished Faculty Lecturer Series, Umass Amherst, 2017. Available at : https://www.umass.edu/gateway/content/distinguished-faculty-lecture-ser…
  • [Dasgupta2015] Dasgupta, N. (2015). Role models and peers as a social vaccine to enhance women's self-concept in STEM. The American Society for Cell Biology.
  • [Dasgupta2014] Dasgupta, N., & Stout, J. G. (2014). Girls and Women in Science, Technology, Engineering, and Mathematics: STEMing the Tide and Broadening Participation in STEM Careers. Policy Insights from the Behavioral and Brain Sciences, 1(1), 21–29.
  • [Leslie2015] Leslie, S.-J., Cimpian, A., Meyer, M., & Freeland, E. (2015). Expectations of brilliance underlie gender distributions across academic disciplines. Science, 347(6219), 262–265.
  • [Monnot2009] Catherine Monnot, Petites filles d'aujourd'hui. L'apprentissage de la féminité. Autrement, « Mutations », 2009, 176 pages. ISBN : 9782746712294.
  • [Demoulin2013] Hugues Demoulin and Céline Daniel, « Bulletins scolaires et orientation au prisme du genre », L'orientation scolaire et professionnelle [Online], 42/3, 2013.
  • [Mangeard2007] Corinne Mangard et Ahmed Channouf, « Effets de l'appartenance socioculturelle, du sexe et de la filière de formation de l'élève sur la perception qu'ont les enseignants des causes et sur les décisions de l'orientation : approche socio-cognitive », L'orientation scolaire et professionnelle, 36/2, 2007, 223-250.
  • [Cacouault2014] Cacouault-Bitaud Marlaine, Mosconi Nicole, Vouillot Françoise, « Autour du livre Sauvons les garçons ! de Jean-Louis Auduc. Paris, Descartes & Cie, 2009 », Travail, genre et sociétés, 2014/1 (n° 31), p. 141-144.
  • [Riegle2019] Riegle-Crumb, C., & Dasgupta, N. (in press). Inquiry-Based Instruction in Science and Mathematics Middle School Classrooms: Examining Its Impact on Students' Attitudes by Gender and Race/Ethnicity. AERA Open.
  • [Collet2019] Collet, Isabelle, et Françoise Vouillot. « Mixité scolaire : quels effets sur les parcours ? », Revue Projet, vol. 368, no. 1, 2019, pp. 47-59.
I3S UCA CNRS